window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-R5FEJ3F77W');
31-08-2022

De geschiedenis van Porsche

Wist u dat er nog maar één exemplaar bestaat van het allereerste model dat Ferdinand Porsche ooit heeft gemaakt? Dit is de Porsche 64. De auto werd in de jaren ’30 gebouwd, samen met nog twee andere exemplaren. Helaas overleefde slechts één exemplaar de oorlog, en deze bolide is al lange tijd in handen van dezelfde eigenaar. In 2019 zou deze geveild worden, maar door een onverstaanbare veilmeester is de auto uiteindelijk niet verkocht.

Ferdinand Porsche

Ferdinand Porsche, geboren op 3 september 1875, was een Oostenrijkse autobouwer die werkzaam was voor verschillende autobedrijven en aan de wieg stond van Volkswagen en uiteraard Porsche. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontwierp hij verschillende tanks, waaronder de Maus, en was hij lid van de SS en de Nationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij, wat ervoor zorgde dat zijn naam verdween van de borden in zijn geboorteplaats.

Porsche auto’s

In 1948 volgde het 2e model van Porsche uit handen van Ferdinands zoon, Ferry. Dit model kreeg de naam 356 en beschikte over mechanische onderdelen en een chassis dat afkomstig was van Volkswagen. De exemplaren die uit het plaatsje Gmünd komen, werden gebouwd van aluminium. De 356-modellen die na 1950 werden geproduceerd, werden gemaakt van staal. In plaats van 3 werden er nu 76.313 auto’s gebouwd, waarna dit model werd opgevolgd door het all-time icoon: de 911.

It’s all about the name

Na het grote succes van de 356, kwam Porsche in 1963 met het 901-model. Deze auto was luchtgekoeld en had de motor achterin, net zoals de voorganger. Er kwam naast de zescilinder een goedkopere viercilinder, die tot model 902 werd gedoopt. Nu horen we je denken: de 356 werd toch opgevolgd door de 911?

Dat klopt. De 911 heeft niet altijd 911 geheten – deze werd geboren als de 901. Toen er een prototype van de 901 op de autosalon in Parijs werd geïntroduceerd aan het publiek, kreeg Porsche een berisping van de juridische afdeling van Peugeot. De 0 in het midden van een type-aanduiding was al jaren in gebruik door het merk Peugeot en daarop wilden zij het alleenrecht behouden.

Om die reden heeft Porsche de naam veranderd naar 911 en 912. Op dat moment waren er echter al 49 modellen 901 gebouwd, dus als u ooit een ‘echte’ 901 tegenkomt; dan bent u een ultieme geluksvogel. Deze zijn uitermate zeldzaam.

De 911 is inmiddels uitgegroeid tot een waar icoon en één van de meest verkochte modellen ter wereld.

Verdere ontwikkeling van het merk

De modellen die volgden na de 911 en 912 werden geproduceerd in samenwerking met Volkswagen. Porsche en VW hebben altijd goede banden met elkaar gehad en zodoende volgde al gauw de productie van het eerste gezamenlijke model: de KdF-wagen (later beter bekend als de VW Kever). Hierna werkten de bedrijven vaker samen en werden de modellen 914, 924 en 944 gerealiseerd.

In Stuttgart probeerden ze ondertussen om een opvolger te vinden voor de populaire 911, te weten de 928, maar de kopers bleven trouw aan de 911. De Boxster volgde in 1996 als goedkoper model en dit bleek een daverend succes – de verkoopcijfers van de Boxster overtroffen zelfs de hoogste verwachtingen.

2000 en later

De Boxster werd dus goed ontvangen en daarna bleef het een poos angstvallig stil. Tot er opeens een SUV op de markt verscheen. De Cayenne is echt een geval ‘you either hate it or love it’, critici waren in elk geval niet erg onder de indruk. Toch gingen ook deze verkoopcijfers through the roof – het merk kwam er financieel weer goed voor te staan. Misschien is dit model zelfs wel de redding van Porsche geweest.

Hoe dan ook, in 2004 kwam er nog een verrassing in de vorm van de Carrera GT. Deze supercar met een 5,2 liter v10 bleek een uitdagende auto om te rijden en staat inmiddels bekend als een echte legende. De opvolger was de Spyder, één van de drie ‘hypercars’ van 2010.

Samengevat

Vandaag de dag hebben we dus de 911, de 718 Boxster en 718 Cayman, de Panamera, de Cayenne en de Macan. Ook is er een elektrische variant: de Taycan. Zeer verschillende auto’s met één gemeenschappelijke deler: de ontzettend rijke geschiedenis.

Ook op zoek naar een prachtige Porsche? Bekijk ons aanbod of maak een afspraak en plaats een zoekopdracht bij ons.

Niet gevonden wat u zocht?